مجرمان سایبری، بازی های محبوب کودکان را هدف بدافزارها قرار می دهند

تحقیقات کسپرسکی نشان می‌دهد که بازی¬های Minecraft و Roblox بیشترین فایل‌های مخرب را همراه خود دارند. امروزه با وجود 3 میلیارد بازیکن بازی¬های ویدئویی در سراسر جهان، صنعت بازی تبدیل به هدفی رو به رشد برای مجرمان سایبری شده است. به ویژه بازی ماینکرفت که از محبوب¬ترین¬های این صنعت است.

مجرمان سایبری، بازی­های محبوب کودکان را هدف بدافزارها قرار می­دهند

تحقیقات کسپرسکی نشان می‌دهد که بازی­های Minecraft و Roblox بیشترین فایل‌های مخرب را همراه خود دارند. امروزه با وجود 3 میلیارد بازیکن  بازی­های ویدئویی در سراسر جهان، صنعت بازی تبدیل به هدفی رو به رشد برای مجرمان سایبری شده است. به ویژه بازی ماینکرفت که از محبوب­ترین­های این صنعت است.

این شرکت امنیتی با استفاده از آمار جمع‌آوری‌شده توسط شبکه امنیتی کسپرسکی (KSN)، که داده‌های تهدید ناشناس را که مشتریان به صورت داوطلبانه به اشتراک گذاشتند پردازش می‌کند، گسترده‌ترین گونه‌های بدافزار مرتبط  با بزرگترین بازی‌های رایانه‌های شخصی و موبایل را بررسی کرد.

کسپرسکی گفت: ما از عناوین بازی‌ها به‌عنوان کلمات کلیدی استفاده کردیم و آن‌ها را در برابر تله‌متری KSN خود اجرا کردیم تا میزان شیوع فایل‌های مخرب و نرم‌افزارهای ناخواسته مرتبط با این بازی‌ها و همچنین تعداد کاربرانی که توسط این فایل‌ها مورد حمله قرار می‌گیرند را تعیین کنیم. همچنین، برنامه‌های تقلب جعلی را برای چندین بازی‌ محبوب، و ارزکاوهایی که بر عملکرد رایانه‌ گیمرها تأثیر می‌گذارند را ردیابی کردیم.

در بین سال های 2021 و 2022، کسپرسکی اعلام کرد که در مجموع 384224 کاربر با بدافزارهای مرتبط با بازی مواجه بودند و حدود 91984 فایل که به عنوان کپی از بازی­های محبوب ظاهر می شوند، در واقع میزبان برنامه های ناخواسته هستند.

به گفته کسپرسکی  ماینکرفت محبوب‌ترین طعمه‌ای بود که در ۲۳۲۳۹ فایل مخرب استفاده شد و ۱۳۱۰۰۵ بازیکن را تحت تأثیر قرار داد. با این حال، تعداد فایل‌ها نسبت به سال قبل (36336 فایل) 36 درصد کاهش داشت و کاربران نسبت به سال قبل (184887 کاربر) تقریباً 30 درصد کمتر تحت تأثیر قرار گرفتند.

همچنین محبوب‌ترین بازی‌های بعدی که به‌عنوان فریب برای توزیع بدافزار استفاده می‌شوند  Roblox، Need for Speed، Grand Theft Auto، و Call of Duty هستند.علاوه بر این در حوزه موبایل Minecraft، Roblox، Grand Theft Auto، PUBG و FIFA بزرگترین اهداف مهاجمان بودند.

در اکثر آلودگی­هایی که کسپرسکی شاهد آن بود، از فریب دادن کاربران برای نصب دانلودرها استفاده شده بود.

این شرکت خاطرنشان کرد: این نوع نرم افزارهای ناخواسته ممکن است به خودی خود خطرناک نباشد، اما می توان از آن برای بارگذاری تهدیدات دیگر بر روی دستگاه ها استفاده کرد.

از آنجایی که محتوای برخی از حساب‌ها ارزشمند تلقی می‌شوند، فیشرها وب‌سایت‌های جعلی را برای بازی‌هایی مانند GTA و Apex Legends راه‌اندازی کرده‌اند که ادعا می‌کنند ارز درون ‌بازی را تولید می‌کنند، اما در واقع اطلاعات حساب مالکان را برای تصاحب و کشف اطلاعات حساس به­سرقت می­برند.

علاوه بر این مجرمان از بازی‌ها به عنوان فریب برای استفاده از منابع رایانه‌ای کاربران برای استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کرده‌اند. توسط کسپرسکی مشخص شده است که  سری Far Cry دارای 510 فایل مخرب منحصر به فرد و 1050 کاربر آسیب‌دیده و پس از آن Minecraft با 406 فایل و با 93 کاربر آسیب‌دیده است. با این حال، این تولیدکننده محصولات امنیتی خاطرنشان کرد که کاربران تحت تأثیر در سال 2022 با شروع «زمستان کریپتو» به نصف کاهش یافتند.

کسپرسکی ابراز ناراحتی کرد که اغلب بازی‌هایی که هدف قرار می‌گیرند، بازی‌هایی هستند که در میان جوانانی که ممکن است از امنیت اطلاعات و رفتارهای مجرمانه سایبری آگاهی کافی نداشته باشند، محبوب هستند. با اینکه این شرکت توصیه‌های معمول برای استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای همراه با گذرواژه‌های قوی و منحصر به فرد را برای محافظت از حساب‌ها بیان کرد، اما بهتر است با فرزندان خود صحبت کنید و هشدارهای لازم را به آنها بدهید.

 همچنین کسپرسکی همیشه بر روی تنظیم کردن برنامه­ها بر روی کانال­های مطمئن مانند  Steam، Microsoft Store، Apple App Store، Google Play تاکید داشته است.

منبع: Register

تیم خبری
تهیه کننده:

تیم خبری